Lili's twisted mind!

I devojčice igraju fudbal –

knjiga koja preispituje rodne stereotipe

Književnost kao jezička tvorevina a posebno drama kao njen vid, ima filozofski, religijski ali i pedagoški značaj. Kada je književnost za decu u pitanju, redak oblik izražavanja i obraćanja deci i uopšte detinjstvu su dramski tekstovi za decu. Tekstovi koji su stvoreni za umetničko – scensko izražavanje dece imaju izrazitu vrednost jer podstiču stvaralaštvo, kreativnost, imaginaciju, psihički razvoj dece a imaju i izuzetnu vaspitnu vrednost.

Jedan od oblika učenja je učenje po modelu u kome dete usvaja stavove, vrednosne kategorije, oblike ponašanja modela iz svoje okoline. Modeli mogu biti ne samo članovi uže i šire porodice, vršnjaci već i likovi iz priča, bajki, crtanih ili igranih filmova za decu.

Bru­no Be­tel­hajm, psiho­log (1903-1990) je na primer, u ba­j­ka­ma vi­deo način da de­ca sh­va­te smi­sao ži­vo­ta, da obo­ga­te svoj unu­trašnji ži­vot i da pro­nađu pri­vre­me­ne i tra­j­ne nači­ne ka­ko da reše svo­je pro­bleme.

Kao i bajke, dramski tekstovi za decu doprinose formiranju moralnih vrednosti kod dece. Antagonizam između pozitivnih i negativnih likova ima očiglednu moralnu poruku i sugeriše određena pravila ponašanja i određene vrednosti. Pozitivni, dobri junaci, uče nas moralnim vrednostima i veštinama, ali i negativni imaju svoju edukativnu funkciju. Negativni likovi upoznaju decu sa negativnim osobinama i postupcima, podstičući ih da o njima razmišljaju, grade sopstvene stavove i prepoznaju sličnosti kod osoba iz svoje okoline. Na kraju negativni likovi neslavno završe što decu treba da demotiviše da se ponašaju na određen način.

Zbirka dramskih tekstova Đurđe Lili takođe obiluje mnoštvom likova. Njeni likovi su u nekim tekstovima plod njene imaginacije ali su i neretko likovi iz poznatih književnih dela kao što su likovi iz bajki: Crvenkapa, Tri praseta, Pepeljuga i likovi iz tragedije Romeo i Julija. Stavljajući poznate likove u nepoznate situacije, Đurđa stvara po pedagoško–didaktičkom principu koji nalaže kretanje, saznavanje od poznatog ka nepoznatom. Njeno pedagoško znanje i iskustvo u pedagoškom radu sa decom ogleda se i u tome što su dramski tekstovi poetični, metaforični, ispričani simboličnim jezikom ali jezikom primerenim za uzrast kome su tekstovi namenjeni.

Đurđa se nedvosmisleno obraća školskom uzrastu svojim duhovitim stilom, koristeći jezičke fraze specifične za ovaj uzrast. Iako dela klasike, neka dela je potrebno osavremeniti, ne bi li bila bliža publici ovog doba. Tako Đurđine likove muče savremeni problemi, njeni likovi postoje i dešavaju se u uslovima savremenog života uz lap-topove, mobilne telefone, Internet, game boy igrice, Facebook, nedavna fudbalska takmičenja pa tako deca imaju utisak da se dešavanja, doživljaji likova zaista tiču njih samih. Na ovaj način se deca motivišu ne samo da učestvuju u realizaciji predstave po nekim od ovih tekstova, već i da budu pažljivi čitaoci i gledaoci, prijemčivi za usvajanje moralnih vrednosti i pouka. Prepoznajući savremene tendencije izmenjenih vaspitnih vrednosti, autorka ukazuje na problem nedovoljno kvalitetnog vremena koje roditelji provode sa decom i posledice koje to može imati na dete, problem komunikacije između dece i odraslih koje odlikuje nepoštovanje, problem manjka discipline, radnih navika, problem manipulacije, problem vrednosnih stavova dece (Potraga za Deda Mrazom). Pred čitaoca/gledaoca se stavlja i kritikuje vrednosni sistem koga čine materijalne naspram duhovnih vrednosti (Potraga za Deda Mrazom, Pepeljuga Persa…). U priči o Crvenkapi provlači se i motiv ekologije.

Dakle, tekstovi pred nama nedvosmisleno predstavljaju podlogu za moralno vaspitavanje mladih. Međutim, ono što ove tekstove čini originalnim, kreativnijim, nesvakidašnjim je očigledna dekonstrukcija i rekonstrukcija ne samo pojedinih književnih dela već i rodnih predrasuda i stereotipa.

U Đurđinoj interpretaciji mnogi likovi nisu arhetipovi. Crvenkapa nije tako fina i pasivno poslušna devojčica, Vuk kao muškarac nije predator, Baka nije bolesna i bespomoćna, devojčice igraju fudbal, Princeza ne poljubi žabu jer neće da bude čistačica, kuvarica, sluškinja, Pepeljuga nije poslušna i pralja, Romeo i Julija nisu model večne i beskrajne bezuslovne ljubavi. Čak i Šekspir nije muškarac već devojka! Time što menja – rekonstriše osobine muških i ženskih likova Đurđa daje modele drugačije od klasičnih pasivnih devojčica i žena na koje današnji dečaci i devojčice mogu da se ugledaju. Kroz tekst I devojčice igraju fudbal ukazano je na problem rodnih stereotipa i to na jednom dubljem nivou. Nedavajući šansu devojčicama–šanse dečaka za uspeh su umnogome smanjene što govori da je za uspeh, blagostanje, zadovoljstvo bilo kog pola i uopšte ljudskog društva, neophodan princip jednakih mogućnosti za sve. Takođe je značajno što se Romeo i Julija predstavljaju u jednoj realnijoj životnoj situaciji. Po klasičnoj tragediji, ljubav Romea i Julije je besmrtna. Takva ljubav je romantična i netaknuta životnom svakodnevnicom i kao da govori: „da nisu umrli živeli bi srećno i dugovečno“. Kao i druge izmišljene bajke koje se zaista tako završavaju klasična tragedija Romeo i Julija može stvoriti iluzornu predstavu o odnosu muškarca i žene i braku. Rekonstruisana priča sa srećnim krajem, ukazuje na to kakav može da postane jedan zaljubljen par ukoliko izgubi veštinu komunikacije i ukoliko nema veštinu roditeljstva i da za harmoničan brak nije dovoljna samo ljubav.

Da zaključimo, pred nama su dinamični, pregledni, pisani jasnim jezikom, duhoviti, vaspitno usmereni dramski tekstovi. Raznovrsni, zanimljivi, poučni, kreativni, originalni, praktični predstavljaju dragoceni izvor ideja i modela.

Ceo materijal predstavlja mogućnost za vaspitanje igrom i umetnošću i preporučujem ga za čitanje i scensko izražavanje.

U Novom Sadu 03.10.2013.

Milesa Milinković,

dipl. pedagoškinja

master rodnih studija

Advertisements

Ostavite trag...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

jelenadilber

Tragač za zrnom dobra

Play Centar Novi Sad

Centar za razvoj potencijala dece i mladih

anagalicblog

To fight for justice with a pen, we can do so much if we start from that point. I did.

Dnevnik slučajne domaćice

Priče, poneka pesma, kritika društva

Despotica

Jelena Despot

mrnjau85

Novosti (za glupe) kao nove vesti

Bezimena knjizevna zadruga

Pišem o onome što čitam. Ponekad samo pišem.

BLOG NEZNANE JUNAKINJE

Avanture moga uma

Mame na žici

Lili's twisted mind!

Bitanga & Princeza

hahakomentar

Otisak na displeju

Od izvora dva putića, do izvora samo jedan...

Gospel of Lestat Gianni

Menjamo svest da bismo promenili svet

draganadincic76

korak od sna...

Nena i svet oko Nene

Ovde su moji kreativni radovi, moja glupiranja i snovi. .

БЛУКА

БЛаги БЛог

Balaševići

Blog posvećen Panonskom mornaru

Enjoy by Paula

Be Happy, Be Healthy & Radiate Positivity

Jelena Pešić

(Ljubicanstvena Mysty)

Politička Konkretnost

Pokreni se i sebe pobedi, jer ko živi u nadi umire u bedi!

Južno od granice

Kad je lakše pisati nego pričati

Eat, Play, Love

making memories through food, wine and travel

"ispravljačica krivih drina"

mmilesa o invalidnosti, sebi i drugim krivim drinama

Otkačena Planeta

svet koji nas okružuje

ДРАМСКА СЕКЦИЈА ОШ АЗАЊА

позоришна уметност у Азањској школи

Dobro došli u moju stvarnost

Poslednji sanjar (Ulaz nije za svakoga )

UFO blog

Život i neke ozbiljnije teme

S. Verbić: jedan lični bRlog

pošto me niko ne sluša, ja ponekad pišem...

amazonke / the amazones

blog of radical feminist group

%d bloggers like this: